Isu ketiga yang ingin saya kupas ialah
vandalisme. Vandalisme merujuk
kepada perbuatan membinasakan atau merosakkan harta benda awam atau
persendirian. Vandalisme juga dikenali sebagai pugut, pemugut atau laku musnah.
Dari segi konteks sekolah pula vandalisme merupakan laku musnah yang berupa
pelanggaran disiplin yang mana termasuklah merosakkan harta benda sekolah,
menconteng meja, memecahkan cermin tingkap, menendang pintu tandas,
mematah-matahkan pokok, bermain dengan alat pemadam api, mengotorkan kawasan
sekolah, menconteng dinding bilik darjah, merosakkan harta benda guru dan guru
besar dan mengguris kenderaan guru.
Faktor
pertama yang menjurus kepada masalah ini ialah pengaruh rakan sebaya. Seperti
yang diketahui umum, rakan sebaya mempu mencorakkan nilai-nilai sama ada
positif atau negatif dalam diri remaja. Remaja yang gagal memilih rakan yang
baik akan terikut dengan perilaku negatif rakan mereka dan salah satu daripada
perilaku tersebut adalah kegiatan vandalisme. Secara kebiasaannya, remaja yang
melakukan kegiatan vandalisme merupakan golongan remaja dalam kumpulan.Mereka
tidak mempunyai tujuan dan apabila berkumpul maka timbullah pelbagai idea
negatif termasuklah menconteng dan merosakkan harta benda awam.
Keduanya ialah sikap apati ( tidak
peduli), individualistik dan materialistik masyarakat. Remaja adalah produk
sistem sesebuah masyarakat. Masyarakat yang pincang akhirnya akan melahirkan
produk yang bermasalah. Sikap sesetengah masyarakat kini yang mementingkan soal
kebendaan dan tidak ambil peduli terhadap isu-isu sosial sememangnya merumitkan
masalah yang sedia wujud. Menurut kajian masalah vandalisme banyak berlaku di
bandar. Golongan remaja menconteng dan merosakkan harta benda awam bukannya golongan
tidak terpelajar tetapi generasi yang dilahirkan di bandar sukar dikawal. Di
kawasan bandar sesetengah penduduknya tidak ambil peduli terhadap apa yang
berlaku di sekeliling mereka. Oleh itu golongan remaja merasakan diri mereka
bebas untuk meneruskan gejala negatif ini tanpa menghiraukan rasa tanggungjawab
terhadap harta benda awam.
Jika diteliti dengan lebih mendalam
lagi, masalah vandalisme ini telah memberi kesan kepada masyarakat mahupun
negara kita. Ini akan menjurus kepada masyarakat yang akan menghadapi pelbagai
masalah dalam urusan seharian. Contohnya, jika tandas awam dirosakkan, pasti
orang ramai tidak dapat menggunakanya dengan baik dan mereka akan berasa kurang
selesa. Jika telefon awam dirosakkan pula, ia akan menyusahkan orang ramai
menghubungi pihak berkuasa apabila berlaku perkara buruk seperti kebakaran,
kemalangan, jenayah dan sebagainya. Ini akan menyebabkan kualiti kemudahan asas
dalam kehidupan seharian kita akan merosot.
Kepada negara pula,imej negara akan
tercemar di mata dunia.Hal ini sudah tentu akan menjejaskan ekonomi Malaysia
kerana pelancong luar tidak sudi untuk datang melancong ke negara kita akibat
keadaan alam sekeliling yang buruk dan sikap rakyat yang tidak
berprihatin.Kesannya,industri pelancongan akan merosot. Pada masa yang sama,hal
ini akan memberikan kesan yang buruk kepada rakyat negara tersebut.Industri
pelancongan menyumbang kepada sektor lain seperti perhotelan.Sektor perhotelan
tidak akan mendapat sambutan handal akibat industri melancong yang merosot.Hal
ini menyebabkan rakyat menganggur akibat kekurangan sektor pekerjaan .Yang
seterusnya,pihak kerajaan akan membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk
membaikpulihkan infrastruktur yang dimusnahkan.
Usaha
pasti akan membuahkan hasil kalau pelbagai langkah yang efektif dan drastic
dilakukan segera untuk mengatasi masalah yang sudah bersarang lama di negara
kita ini. Pertamanya ialah peranan ibu-bapa. Didikan agama dan nilai moral yang
sempurna haruslah ditanam dalam jiwa anak-anak mereka. Ibu bapa perlu mendidik
anak-anak mereka supaya menghargai harta benda awam yang terdapat baik di
kawasan tempat tinggal mereka mahupun di tempat lain. Selain itu, mereka harus
memantau aktiviti-aktiviti yang biasa dilakukan oleh anak-anak mereka dan
mengetahui latar belakang rakan-rakan bagi anak-anak mereka. Sekiranya mereka
mendapati anak-anak mereka terlibat dalam gejala vandalisme ini, tindakan sewajarnya
harus dilakukan. Tindakan ini memang sesuai dengan kata orang-orang
tua,“Sayangkan anak, tangan-tangankan”
Selain
itu, kempen-kempen pencegahan jenayah juga boleh diadakan di setiap institusi
pendidikan. Pelbagai kempen yang kebiasaannya diadakan mampu meningkatkan
kesedaran dalam kalangan para remaja terutanya peringkat sekolah rendah.Hal ini
demikian kerana pelajar pada tahun ini kurang terdedah kepada kegiatan-kegiatan
jenayah seperti vandalisme. Dengan ini, mereka akan berasa takut untuk
melakukan jenayah setelah terlibat dalam kempen-kempen kesedaran yang diadakan
di sekolah .Antara kempen pencegahan jenayah yang sering diadakan di sekolah
adalah seperti tayangan video, pameran berunsurkan aktiviti jenayah dan
mewajibkan jemputan kepada pegawai polis untuk hadir memberi ucapan kegiatan
jenayah, kesan dan hukuman kepada pesalah.
Pada
pandangan saya, semua pihak
perlu berganding bahu dan mengerah keringat untuk bersama-sama memerangi gejala
vandalisme ini. Walaupun isu ini dilihat tidaklah terlalu teruk, tetapi
ingatlah bahawa ia dapat memberi impak yang besar kepada negara. Sekiranya
semua kemudahan awam kita tidak boleh digunakan atau diconteng, maka di manakah
kita hendak meletakkan air muka kita. Imej negara yang bersih hanya akan
tinggal kenangan sahaja. Oleh itu kita perlulah bertindak segera untuk
‘memerangi’ gejala ini dan ingatlah , ‘jangan sudah terhantuk barulah nak
terngadah.
No comments:
Post a Comment