Powered By Blogger

Monday 1 September 2014

Pemerdagangan Manusia

Isu terakhir yang ingin saya ketengahkan ialah isu pemerdagangan manusia. “Pemerdagangan manusia” bermaksud segala perbuatan yang melibatkan pemerolehan atau pengekalan tenaga kerja atau perkhidmatan seseorang melalui paksaan, dan termasuklah perbuatan merekrut, mengangkut, memindahkan, melindungi, menyediakan atau menerima seseorang. Ada pelbagai jenis pemerdagangan manusia seperti buruh terikat, pemerdagangan bayi, pengeksplotasian seks dan lain-lain lagi.
                   Ada beberapa faktor yang menjadi punca permasalahan ini. Pertamanya ialah, tahap kesedaran masyarakat terhadap isu pemerdagangan manusia yang rendah juga menyebabkan jenayah tersebut terus berleluasa. Masyarakat yang bersikap seperti katak di bawah tempurung menjadi punca yang memangkin kewujudan pelbagai jenayah merentasi sempadan. Masyarakat kini sering bersikap seperti enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing dan tidak peka terhadap situasi di sekeliling mereka. Lebih membimbangkan lagi apabila masyarakat mendiamkan diri meskipun tahu tetang kewujudan sindiket pemerdagangan manusia di kawasan tempat tinggal mereka.
                   Seterusnya ialah faktor kemiskinan. Keluarga merupakan titik awal tempat terjadinya proses perdagangan orang. Pendidikan rendah, kekurangan peluang pekerjaan, pendedahan maklumat terkini yang kurang mendorong kepada kemiskinan. Beban keluarga yang banyak menyebabkan mereka akhirnya terpaksa mencari pekerjaan di tempat lain. Sekaligus mereka terjerumus dalam kata-kata manis yang dituturkan oleh manusia yang ingin mengambil kesempatan mereka yang kononya ingin menawarkan perkerjaan dengan gaji yang lumayan.
                   Kesemua punca ini sudah tentunya akan meninggalkan kesan . Kesan pertama ialah peningkatan masalah sosial.Masalah sosial bertambah merebak dalam masyarakat
seperti berpeleseran, pelacuran, seks bebas, minum arak dan sebagainya. Dan ini juga akan menyebabkan sejumlah penduduk tempatan yang turut terjebak dalam aktiviti-aktiviti ini. Selain itu penularan penyakit berjangkit akan meningkat secara kritkal.Penyakit-penyakit berjangkit seperti tibi, penyakit kelamin, hepatitis dan sebagainya kembali menular dalam kalangan masyarakat. Ini kerana, selalunya rakyat yang diperdagangkan adalah merupakan dari negara yang tidak ada kesedaran yang mecukupi tentang kesihatan.
                   Kesan kedua ialah yang melibatkan negara. Gejala ini akan mencemarkan imej negara di persada dunia. Negara kita sudah menjadi di antara 16 negara berprestasi buruk menurut sebuah statistik yang dikeluarkan. Yang menjadi ancaman ialah ianya berpotensi untuk meningkat lagi. Dengan pemerdagangan manusia yang meninkat negara Malaysia sudah menjadi sarang jenayah. Ini juga menyebabkan para pelancong yang meghindari Malaysia sebagai destinasi pelancong kerana kadar jenayah yang tinggi, justeru memberi kesan kepada ekonomi negara.
                   Walaubagaimanapun ada beberapa cara yang kita boleh gunakan untuk mengurangkan kegiatan ini. JIkalau pihak kerajaan dapat mewujudkan undang-undang yang dapat menjatuhkan hukuman yang lebih berat terhadap dalang sindiket pemerdagangan manusia, pasti jenayah tersebut dapat ditangani. Kejayaan Akta dadah Berbahaya dalam mengekalkan jumlah kes penyeludupan dadah pada tahap yang rendah harus dijadikan contoh untuk mewujudkan mekanisme yang sama demi mengurangkan kes pemerdagangan manusia. Hukuman penjara sahaja tidak memadai buat pesalah yang sanggup menjalankan urusan jual beli manusia. Hukuman mati mandatori patut dikenakan terhadap mereka supaya dapat menjadi pengajaran kepada masyarakat.
                   Seterusnya ialah memperketatkan pelbagai aspek termasuk dari segi kemasukan pelancong asing serta mengawal semua pintu masuk ke sempadan negara yang dipercayai juga boleh menyumbang kepada jenayah perdagangan manusia. Malaysia sekarang sering dikunjungi oleh pelancong- pelancong asing.Sesetengah pelancong asing bukan hanya bertujuan untuk melancong di Malaysia ini.Tetapi mereka ingin membawa orang -orang di Malaysia yang  untuk diperdagangkan untuk ke luar negara. Justeru,pihak berkuasa perlulah mengetatkan atau mengehadkan kemasukan pelancong asing di negara kita.
                   Pendapat saya ialah sememangnya terdapat pelbagai faktor berlakunya jenayah pemerdagangan manusia dan pelbagai langkah yang boleh dilaksanakan untuk mengatasi jenayah tersebut. Namun begitu, langkah-langkah tersebut hanya akan membuahkan hasilnya jika pihak kerajaan dan masyarakat berganding bahu kerana sesungguhnya bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi. Semoga dengan penyifaran jenayah pemerdagangan manusia, kita dapat menzahirkan Wawasan 2020 dan duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan negara-negara lain di dunia.


No comments:

Post a Comment